Verdienmodel: Het Recruitment Abonnement

Als je het over een abonnement hebt dan denk je al snel aan Netflix of een community. Maar als het gaat om recruitment dan komt men over het algemeen niet verder dan een software abonnement voor tooling zoals recruitment systemen waarvoor je een vast bedrag per maand betaald.

Het idee van een abonnement is eigenlijk simpel: je betaalt maandelijks een bedrag voor een bepaalde service. Maar hoe pas je een abonnementsmodel toe in recruitment als je geen software of community hebt? Dat ga je in dit artikel lezen.

In dit artikel lees je over (inhoudsopgave):

Waarom is een recruitment abonnement interessant?

Het grote verschil met andere verdienmodellen is dat je in principe niet gebonden bent aan een specifiek aantal uren, tenzij je dit expliciet vastlegt. Je kunt het werk wat erbij hoort dan ook doen wanneer jij het wilt. Ook is er geen urenverantwoording dus of je nu 4 uur per week eraan besteedt of 20 uur dat is aan jou. Zolang je maar levert wat je belooft 🙂

 

Het voordeel van een abonnement is dat klanten dus een vast bedrag betalen voor een constante waarde die ze maandelijks ontvangen. Abonnementen kunnen stabiliteit bieden in je inkomsten wat diverse voordelen heeft.

  • Het geeft je meer rust, aangezien je al weet welke basisinkomsten er binnenkomen.
  • Je hebt meer vrijheid, doe de taken waar en wanneer jij het wilt.
  • Je kunt in het abonnement alles aanbieden wat je wilt. Kies dus vooral de diensten die jij het leukst vindt.

Liever deze blog als podcast beluisteren?

Begin with the end in mind.

Laten we eerst heel kort even in gaan op de basis van jouw (recruitment) bedrijf. Want het idee van een abonnement als verdienmodel is leuk, maar uiteindelijk wil je niet dat het meer een hobby is dan een verdienmodel. Natuurlijk is ook de vraag in hoeverre het abonnementsmodel wel bij jou past als verdienmodel. Twijfel je daar nog aan, doe dan allereerst hier de test.

Daarnaast is het goed om te beginnen met het einde in gedachte. Hoe wil jij jouw ideale (ondernemers)leven inrichten en welke omzet hoort daarbij? Vanuit daar kun je namelijk ook gaan kijken hoe je een abonnement en de diensten die je wilt aanbieden kunt gaan inrichten. Lees hier hoe je jouw ideale (ondernemers)leven en ideale omzet bepaald.

Verschillende vormen van abonnementen

Even terug naar wat een abonnement is: een vast bedrag voor een bepaalde dienst. Je kunt dus alle vormen van abonnementen kiezen die jij wilt of er zelfs één bedenken.

Welke ideeën kun jij bedenken om klanten aan te trekken die elke maand een vast bedrag willen betalen?

Doe hiervoor een brainstorm met jezelf. Welke diensten kun jij aanbieden?

Zelf heb ik diverse abonnementen opgezet, zoals een content- en sourcingsabonnement. Deze abonnementen geven mij een stabiel inkomen zonder gebonden te zijn aan specifieke uren. Dit geeft mij de vrijheid die ik graag wil hebben. Ik heb gemerkt dat klanten waarde hechten aan het feit dat ze een vast bedrag betalen voor de diensten die ze ontvangen, zonder zich zorgen te hoeven maken over de exacte hoeveelheid tijd die ik eraan besteed. Het gaat ze namelijk om het resultaat. Het is dan ook belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben welk resultaat je biedt. Wat levert het jouw klant dus op?

Contentabonnement

Zoals gezegd bied ik een contentabonnement voor klanten aan. Dus naast mijn eigen content maak ik wekelijks of maandelijks content voor een vast bedrag. Je spreekt zelf af wat de klant wil qua vorm, bijvoorbeeld elke week een post op LinkedIn en daarnaast één artikel per maand op de website. Het voordeel van dit abonnement is dat je dit werk volledig in je eigen gekozen tijd kan doen. Je levert zonder tijdslimiet, en ze betalen voor het resultaat. Dit kan je veel vrijheid en ruimte geven.

 

 Sourcing/recruitment-abonnement

Een ander abonnement waar je aan kan denken is een sourcing of recruitmentabonnement. Hierbij spreek je met een klant een vast bedrag af waarvoor jij kandidaten gaat vinden en enthousiasmeren voor hun vacatures. Dit abonnement biedt klanten de voordelen van een constante stroom van kandidaten. Je bouwt als het ware een talentpool voor hen op en werkt hierin als strategisch partner. Hierbij zijn ze niet afhankelijk van losse wervingsbureaus én de daarbij behorende kosten. Dit kun je ook doen met een vast bedrag per vacature.

Je kunt zo’n abonnement ook breder trekken waarbij je klanten begeleid in verschillende recruitmentfasen. Per maand doe je dan bijvoorbeeld een andere fase. Elke maand richt je je op een andere fase, zoals doelgroepenonderzoek, employer branding, recruitmentmarketing en het opzetten van een referralprogramma. Elke maand heeft dus een bepaald thema, waar je een bepaald bedrag voor krijgt. Hierbij kan je ook nog een aantal uren searchen en actief zoeken. Door deze gestructureerde aanpak kunnen klanten voor een langere periode effectief worden ondersteund bij hun recruitment. Jij voegt dus waarde toe en krijgt daarvoor een stabiele inkomstenstroom.

Kim begeleidde bijvoorbeeld Pascal hierin, hij deed mee aan het programma naar meer rust en vrijheid. In deze podcast gaat hij samen met Kim in gesprek over de Petri Piramide die ze samen ontwikkelde en hoe hij maandelijks een ander thema aanpakt.

 

Verdienmodel voor recruiters: recruitment abonnement

Interesse in een eigen Recruitment Abonnement?

Download het stappenplan waarin je in simpele stappen jouw eigen Recruitment Abonnement opzet

Welke prijs kun je vragen voor jouw abonnement?

Welke waarde kun jij bieden voor welk bedrag? Het beantwoorden hiervan helpt je om de juiste prijs te bepalen voor je diensten.

Natuurlijk gaat het opzetten van een abonnementsmodel natuurlijk verder dan alleen het bepalen van een prijs. Je hebt na te denken over je ideale klant en hoe je deze kunt gaan aantrekken. En ik kan je alvast verklappen: voor elk abonnement zijn er klanten, het is aan jou om te zorgen dat je deze aantrekt.

Kies een abonnement dat écht bij jou past

Soms zie ik mensen die een vergelijkbaar verdienmodel willen opzetten zoals die van mij of bijvoorbeeld die van Pascal waar eerder naar verwezen werd. De vraag is alleen, is dit copycat model nu een model wat echt bij jou past?

Het is verleidelijk om ideeën van anderen over te nemen, maar het is belangrijk om iets te creëren dat echt bij jou en jouw bedrijf past. Als dit niet het geval is, zal je verdienmodel ook niet succesvol zijn op de lange termijn.

Na het lezen van dit artikel kun je weer verder gaan in de waan van de dag. Belangrijk is dat je in de ACTIE gaat. Wat heb jij te doen om een abonnement succesvol te laten zijn en hier ook klanten voor aan te trekken?

Wil jij weten waar je nog verder kunt groeien in jouw bedrijf en/of verdienmodel? Plan een Gratis Groeicall in waarin we samen gaan kijken waar je nu staat, waar je te groeien hebt en in hoeverre ik jou daarbij kan helpen.

Twijfel je nog of jouw verdienmodel wel bij je past of wil je meer inspiratie als het gaat om verdienmodellen?

Deel dit artikel:

Je kunt Kim gezien of gehoord hebben bij:

Meest invloedrijk Recruitment Marketeer 2022

Winnaar Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer 2022
(publieks- én juryprijs)