Je LinkedIn profiel is jouw visitekaartje. Dit is de plek waar mensen meer te weten willen komen over jou en jouw onderneming. Tijd om kritisch naar je LinkedIn-profiel te kijken. Wat kan er verbeterd worden?
Profielfoto
Wie ben jij en wat straal jij uit? Kom je serieus over of vrolijk? Ga bij jezelf na wat je graag uit wíl stralen en of jouw huidige profielfoto daarbij aansluit.
Het is ook belangrijk dat je foto kwalitatief goed is. Gebruik bijvoorbeeld Snappr om je profielfoto te laten beoordelen. Het programma kijkt naar je ogen en je glimlach, maar ook naar bijvoorbeeld het contrast van de afbeelding. Je krijgt feedbackpunten om je foto te optimaliseren.
Banner foto
Maak gebruik van de banner op LinkedIn. Plaats daar bijvoorbeeld een foto die bij jou past of creëer iets in Canva. Zorg ervoor dat het voor je kandidaten en klanten meteen duidelijk is waar je voor staat en wat je doet. Als je al een eigen website hebt, gebruik je hier ook dezelfde huisstijl.
Tagline
Een tagline is één zin waarin je jezelf voorstelt en uitlegt wat jij doet. Het is handig om zo’n tagline te hebben die je gebruikt in de header van je LinkedIn of de banner waar we het zojuist over hadden.
Is jouw tagline goed, dan gaat jouw connectie rate omhoog. Probeer er een stukje persoonlijkheid in te verwerken en zeg niet alleen ‘Ik ben een recruiter’. Als je het woord recruiter of recruitment kan lezen in de eerste zin, zal je doelgroep veel minder connectieverzoeken accepteren.
Een goede tagline bouw je in 4 stappen:
- Begin met ‘Ik help’.
- Beschrijf daarna wie je helpt.
- Beschrijf wat je doet.
- Beschrijf hoe je dat doet.
Voorbeeld 1: Ik help developers bij het vinden van hun passie door een sparringpartner te zijn.
Voorbeeld 2: Ik help engineers aan grotere en uitdagende projecten door het vinden van een nieuwe baan die écht bij hen past.
Denk ook weer aan de pijnpunten en verlangens van je doelgroep die je hierin kunt verwerken.
Uiteraard is dit slechts een voorbeeld en kun je spelen met de zinsopbouw en invulling.
Probeer nu zelf jouw tagline op te schrijven!