In 3 Stappen naar een nieuw verdienmodel
Deel 2
Deze blog is een vevolg op de blog in 3 stappen naar een verdienmodel. Nog niet gelezen? Klik hier of luister hiernaast naar de podcast aflevering.
Stap 2: Jouw ideale klant
Een van de grootste fouten die ik recruiters zie maken, is het niet duidelijk hebben wie hun doelgroep nu écht is. Dat begint al aan de kandidaten kant, maar komt des temeer naar voren als het gaat om klanten en het inzetten van een nieuw verdienmodel.
Ze maken misschien wel content of zetten stappen om hun nieuwe verdienmodel te verkopen, maar ze vergeten om zich te richten op hun specifieke doelgroep.
Ik vergelijk dit altijd met darten als je het nog nooit hebt gedaan. Je zal vast wel een keer in de bullseye gooien, maar hoeveel pijlen, tijd en frustratie zijn daarvoor nodig? Op een gegeven moment gaat het je gewoon frustreren dat je niet raak gooit.
Dat is ook met het in de markt zetten van een nieuwe verdienmodel. Als je iedereen aanspreekt, spreek je eigenlijk niemand aan. En dat er dan geen of nauwelijks klanten naar jou toekomen gaat frustreren.
Liever deze blog als podcast beluisteren?
Ik zal eerlijk met je zijn, ik heb dit zelf ook ervaren toen ik net begon met mijn bedrijf. Ik probeerde alle recruiters te helpen. In loondienst, ondernemers, RPO bedrijven, eigenaren van het mkb, HR. Iedereen die maar iets met recruitment deed, kon ik helpen om beter hun werk te doen.
Pas toen ik mij ging richten op ZZP recruiters en recruitmentondernemers als specifieke doelgroep. Toen pas begonnen zij naar mij toe te komen zonder dat ik er veel moeite voor hoefde te doen. Zij wisten gewoon, als ik meer rust vrijheid in mijn bedrijf wil of juist wil groeien en opschalen, dat moet ik bij Kim zijn.
Betekent dit dat ik nooit meer een recruiter in loondienst help? Nee, absoluut niet. Maar doordat ik heb gekozen voor de doelgroep recruitment ondernemers omdat zij veel meer regie op hun eigen (recruitment)bedrijf kunnen hebben (en ik dat het leukste vond), trok ik juist die zzp-recruiters en recruitmentondernemers aan.
Ga dus na wie jij ziet als jouw leukste (ideale) klant. Waar loopt diegene tegenaan? Waarom heeft hij jou nodig? Waarom lukt het hem zelf niet? Wat merken ze er op alledaagse basis van? Wat willen ze wel? Waar verlangen ze naar? Door je ideale klant te definiëren, kun je ook hun pijnpunten en verlangens onderzoeken. Dit stelt je in staat om gerichte marketing en sales te doen.
Stap 3: Positionering
In de positionering speelt je eigen branding natuurlijk ook een belangrijke rol. Waar sta je zelf voor? Hoe ga je jezelf in de markt zetten? Hoe introduceer je jouw nieuwe verdienmodel in de markt?
Eén van de manieren om dit te doen is middels content op het kanaal waar jouw doelgroep actief is.
Door jouw content en boodschap af te stemmen op jouw ideale klant kun je hun aandacht trekken. Want als je deze afstemt op waar jouw ideale klant tegen aanloopt, wat ze nodig hebben en waar ze naar verlangen, zorg je ervoor dat ze zich begrepen en gezien voelen. Dit maakt onder andere het verschil of jouw marketing succesvol zal zijn.
Ik zal je ook meteen heel eerlijk vertellen, het op de juiste manier aanspreken van jouw doelgroep in marketing en sales waardoor jij klanten gaat aantrekken is helaas niet makkelijk.
Het vraagt echt om een omschakeling in je denken. Maar het is de moeite want het betekent vaak het verschil tussen dat je wel of niet jouw nieuwe verdienmodel verkoopt.
Als eerste heb je dus de eerder gestelde vragen zo goed in kaart te brengen zodat jouw ideale doelgroep hier zich ook écht in kan herkennen waardoor je ze gaat raken op een onbewust niveau.
Ten tweede, het weten en daarna verwerken in alles wat je doet zijn twee verschillende dingen. De informatie verwerken in alle marketing en in je sales(gesprekken) is niet iets wat je zomaar goed kunt. Het is ons ondernemers eigenlijk ook nooit geleerd. Dit zijn niet de lessen die je leert als je je inschrijft bij de KVK 😉
Dit vergt leren hoe je het moet doen, oefenen, feedback krijgen, hiervan leren en testen. En daarna weer opnieuw oefenen, feedback krijgen, het implementeren en uittesten. Dat is dan één van de dingen waar ik wekelijks tijd aan besteed bij de recruiters die ik begeleid. Ze maken content, ik geef ze feedback, ze implementeren het. Kijken wat het doet in de markt, leren hiervan zodat het de volgende keer beter nog beter wordt. Net zolang tot ze het zelf kunnen en ze klanten voor hun nieuwe verdienmodel gaan aantrekken.

P.S. als je al deze stappen hebt doorlopen, en je hebt voor jouw nieuwe verdienmodel nieuwe klanten aangetrokken, dan kun je het principe ook inzetten om kandidaten aan te trekken. Dan begin je eigenlijk weer met stap twee en drie, maar dan voor de kandidaten.
Heb jij na dit artikel ook zoiets van, ik wil niet zelf gaan aanmodderen met alle frustraties die daarbij komen kijken? Denk je nu, ik wil het meteen goed doen met de juiste stappen en bij iemand terecht kunnen die mij verder helpt?
Stuur mij dan een DM op LinkedIn of plan een Gratis Groeicall in. Dan gaan we samen kijken waar jij nu staat, waar je naartoe wilt en wat er nodig is om jouw verdienmodel succesvol in de markt te zetten.
Twijfel je nog of jouw verdienmodel wel bij je past of wil je meer inspiratie als het gaat om verdienmodellen?
Je kunt Kim gezien of gehoord hebben bij:

Winnaar Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer 2022
(publieks- én juryprijs)
