3 Stappen naar een nieuw verdienmodel
Misschien herken je het gevoel wel, dat je verlangt naar meer vrijheid en stabiliteit in je bedrijf…
Ik weet nog goed hoe ik dat verlangen voelde toen ik jaren geleden mijn baan in loondienst opzegde en als interim recruiter begon.
Het leek alsof dat mij heel veel vrijheid zou geven en in een zekere zin was dit ook wel zo. Maar uiteindelijk besefte ik dat het uurtje-factuurtje verdienmodel mij niet de vrijheid bood waar ik zo naar verlangde.
Een nieuw verdienmodel voelt vaak als een sprong in het diepe en brengt de nodige twijfels met zich mee. Hoe ga je namelijk die klanten voor een nieuw verdienmodel krijgen? Zeker als je om je heen hoort dat de markt toch liever interim of no cure no pay opdrachten willen.
Ik zie recruiters steeds vaker een poging doen om hun verdienmodel te veranderen, maar nog vaker zie ik het mislukken.
Vaak weet je ook gewoon niet waar je allemaal aan moet denken. Waar je moet starten en hoe je het zo in de markt kunt zetten dat je er wel klanten mee aantrekt. Dat je dus ook daadwerkelijk leuke klanten hebt die gaan betalen voor jouw nieuwe verdienmodel.
Als jij ook voelt dat ‘uurtje-factuurtje’ jou niet meer de vrijheid geeft waar je verlangt. Of dat de pieken en dalen van ‘no cure, no pay’ jou veel onrust brengt.
Lees dan dit artikel want hierin ga jij een start maken om in 3 stappen te zorgen dat jouw nieuwe verdienmodel wél succesvol gaat worden.
Liever deze blog als podcast beluisteren?
Stap 1: Begin with the end in mind
De eerste stap is nagaan hoe jouw ideale leven eruitziet. Hoe ziet jouw ideale leven eruit als alles mogelijk was? Hoe ziet je bedrijf er dan uit? Wat is de verdeling van taken en welke werkzaamheden vind je het leukste en welke doe je liever niet (meer)?
Ik kies er bijvoorbeeld voor om maar 4 uur per dag te werken. Wat ik dan doe? Ik ga heel bewust om met mijn tijd in die 4 uur, zodat ik daarna alle tijd heb voor mijn kids en leven hier in Spanje. Om 2 uur komen de kids uit school, hier in Spanje gaan we dan koken en warm eten en de middag wil ik dan gewoon vrij zijn. Dit betekent niet dat ik nooit werk in de middag, maar dan pak ik alleen de laptop als het zo uitkomt. Dus ´niet omdat het moet, maar omdat het kan´. Dat is voor mij de ideale situatie: mijn gezin op de eerste plaats en mijn bedrijf op de tweede plek.
Het begint dan ook allemaal met de vraag: hoe ziet jouw ideale leven eruit? Maak eens een document en ga hier echt even voor zitten.
Deze vraag is trouwens niet zomaar een vraag over jouw dromen; het is de start waardoor je dit ook kunt doortrekken naar jouw verdienmodel en hoe je jouw bedrijf inricht.
De ideale situatie? Dat is wanneer je zo’n 60% van je tijd AAN je bedrijf besteedt. Stel je werkt 32 uur per week, dan zou 16 tot 20 uur AAN je bedrijf werken optimaal zijn. Dit is als het ware ook echt een investering voor de toekomst waardoor het op lange en korte termijn makkelijker voor je wordt.
Het gaat er dan ook niet alleen om wat je nu doet, maar vooral om wat het in de toekomst oplevert. Door tijd te investeren in je marketing, je sales en je persoonlijke ontwikkeling, leg je de basis voor groei.
Nu hoor ik je al denken, maar hoe dan?
Ik zie het dan ook zelden bij recruitment ondernemers.
Veel recruiters, ondernemer of niet, zitten vast in het dagelijkse operationele werk.
Die vacature moet nu eenmaal NU ingevuld worden, althans dat is de gedachte. Maar de juiste acties op het juiste moment zorgen ervoor dat je bedrijf groeit, dat je meer kandidaten en klanten aantrekt en uiteindelijk minder tijd kwijt bent aan de dagelijkse rompslomp.
Dus neem echt de tijd om de volgende vraag te beantwoorden: Hoe ziet jouw ideale leven eruit?
Jouw ideale omzet
Als je dan eenmaal jouw ideale (ondernemers)leven in beeld hebt, welke omzet hoort daarbij? We worden vaak gedreven door het verlangen naar meer, meer, meer. Het is ook goed om te realiseren wat we willen, maar wat heb je nu werkelijk nodig? Dit helpt niet alleen bij het definiëren van je ideale leven, maar ook bij het vaststellen van een realistische omzetdoelen.
Als je eenmaal weet wat je écht nodig hebt aan geld, kun je anders gaan denken. Je gaat het als het ware omdraaien.
Stel, je hebt €10.000 per maand nodig om lekker van te kunnen leven. Dan is het tijd om terug te rekenen. Hoe kun je die €10.000 omzetten in vaste inkomsten? Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van abonnementen eventueel met een fixed fee bij plaatsing, het bemiddelen van interimmers of het aantal uren in een interimopdracht.
Ik weet bijvoorbeeld precies wat er nodig is in mijn bedrijf waardoor ik ook de omzet die nodig is voor mijn ideale leven in die 4 uur kan behalen.
Deze stap is cruciaal omdat het je inzicht geeft in je verdienmodel en wat ervoor nodig is om je doelen te bereiken. Je kunt namelijk gaan terugrekenen wat je daarvoor hebt te doen. Hoeveel abonnementen heb ik voor dat bedrag af te sluiten? Hoeveel interimmers heb ik per maand of per week te plaatsen? Hoeveel interimuren moet ik daarvoor werken. Je laat je hierbij dus niet leiden tot wat er in de markt te verkrijgen is. Je gaat juist vooral vanuit jezelf kijken wat is ervoor nodig om het bedrag dat ik nodig heb (slim) bij elkaar te verdienen.
Maak de brug naar jouw verdienmodel
Nu kun je gaan bepalen wat jouw verdienmodel gaat worden. Jouw aanbod is namelijk dé basis van jouw bedrijf. Als die basis niet stevig genoeg is dan voelt het als hard werken als ondernemer óf als het te makkelijk gaat mis je de zingeving in je bedrijf.
Bij het bepalen van je verdienmodel gaat het dan ook niet alleen om het bepalen van jouw doelen. Het gaat er ook vooral om dat je begrijpt wat er nodig is om die doelen te bereiken.
Je kunt je inschrijven bij de KVK, maar dit maakt je nog geen ondernemer.
Er is meer voor nodig om echt een succesvolle ondernemer te worden. En er is nog veel meer nodig om je ook daadwerkelijk een succesvolle ondernemer te voelen.
Dit is waar de ondernemersmindset begint…
Het begrijpen van je verdienmodel is essentieel voor het creëren van een leven en een bedrijf dat bij jouw ideale leven past. Als ik kijk naar de recruiters die ik begeleid in mijn programma naar meer rust en vrijheid is dat ook een van de stappen waar we veel aandacht aan besteden.
Het helpt recruiters niet alleen bij het kiezen van het juiste verdienmodel, maar ook bij het creëren van een leven dat in lijn ligt met hun waarden en doelen. Hierdoor ga je een bedrijf creëren waarin je (financiële) rust en vrijheid ervaart én waar je de leukste dingen doet die jou ook zingeving geven.
Benieuwd naar de 2e en 3e stap van een nieuw verdienmodel? Luister ze in deze podcast of lees ze in deze blog.
Twijfel je nog of jouw verdienmodel wel bij je past of wil je meer inspiratie als het gaat om verdienmodellen?
Je kunt Kim gezien of gehoord hebben bij:
Winnaar Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer 2022
(publieks- én juryprijs)