Hoi, Ik ben Kim!

Ik ben Kim Werensteijn. Het is mijn missie om je te helpen bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.

Waarom? Omdat ik weet dat ook jij het kunt! Ik heb zelf ervaren hoe organisaties in deze arbeidsmarkt stoeien met het vinden van nieuwe medewerkers.

Door mijn jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven weet ik hoe je goede kandidaten wél kunt bereiken en kunt laten solliciteren bij jouw bedrijf. Ik leer je dit heel graag zodat je zelf gemakkelijk aan de slag kunt met het vinden van nieuwe medewerkers!

Kim Werensteijn

Gastblog Remote Recruiters

Voor het platform Remote Recruiters schreef ik deze blog.

Kim Werensteijn heeft in 5 verschillende landen gewoond en sinds dit jaar woont zij met haar gezin in Spanje. Zij helpt met haar bedrijf Werkimago organisaties bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te (laten) worden bij hun doelgroep op de arbeidsmarkt. In deze blog vertelt zij hoe ze van kantoorslaaf alle vrijheid als ondernemer ervaarde, maar momenteel in een gouden kooi woont.

Geen 9 tot 5 mentaliteit

Toen ik nog in loondienst was zocht ik altijd al een soort van vrijheid op. Ik kon namelijk slecht tegen de 9 tot 5 kantoormentaliteit. Daarmee bedoel ik niet het ritme, maar vooral het ‘moeten’ blijven tot een bepaald tijdstip. Ik werkte efficiënter dan collega’s waardoor ik vaak meer gedaan kreeg in minder tijd. Hoezo moest ik dan verplicht tot 5 uur of half 6 blijven? Ik vond het sommige dagen gewoon eerder ‘mooi’ geweest voor die dag. Waar collega’s dan gingen Facebooken, logde ik uit en ging naar huis. Regelmatig kreeg ik de opmerking, fijne middag of ga je al weg? Ja ik ga, ik ben klaar voor vandaag. Ik zag vaak jaloerse blikken want anderen durfden dat niet. Maar in mijn achterhoofd onthield ik altijd 1 ding; zolang mijn werk af is en mijn manager er niets van zegt, heb ik daar maling aan.


“Ik besloot te stoppen met interimmen en het bedrijf Werkimago op te richten”


De vrijheid van ondernemen

Ik werkte al als interim Recruiter en vond die vrijheid heerlijk. Zelf bepalen welke opdrachten ik wel en niet ging doen. En gedeeltelijk zelf bepalen hoe mijn dagen eruitzagen. Maar na 2 jaar vond ik het mooi geweest. Ik voelde mij alsnog een kantoorslaaf. Alhoewel ik veel meer zeggenschap had over mijn agenda, ik zat nog steeds van 9 tot 5 op een kantoor. Het enige verschil met loondienst was dat ‘het kantoor’ wat vaker van plek wisselde (lees: als er weer een nieuwe opdracht begon). Ik besloot te stoppen met interimmen en het bedrijf Werkimago op te richten. Vanaf afstand bedrijven gaan helpen zodat zij zelf hun employer branding, recruitment marketing en candidate experience kunnen opzetten danwel verbeteren. Ik had meteen heel veel ideeën en informatie in mijn hoofd en dat resulteerde in het schrijven van het  ebook Bekend, Zichtbaar en Aantrekkelijk voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.

Het idee van het ebook is eigenlijk ontstaan door al mijn ervaringen tijdens interim opdrachten. Meestal kwamen er geen of nauwelijks sollicitaties op een vacature binnen. En nog vaker kwam dat doordat er geprofessionaliseerd moest worden danwel de organisatie niet bekend was bij hun doelgroep. En budget om (vaak dure) bureaus in te schakelen voor bijvoorbeeld employer branding of recruitment marketing was er gewoonweg niet. Ik moest het gewoon zelf regelen. En dus deed ik dat zo goed en zo kwaad als het kon. Want waar begin je als er nog niets is of juist als er een niet werkend global ATS is? En dan al die evenementen die zeggen dat je strategie X of Y moet implementeren, soms voelde het alsof ik maar wat deed. Maar door goed door te vragen en onderzoek te doen bij anderen kwam ik erachter dat ik alles gewoonweg al deed (ik noemde het alleen geen strategie). En dus schreef ik het ebook, zodat Recruiters en HR-professionals nu handvatten hebben om zelf gemakkelijk aan de slag te gaan met employer branding, recruitment marketing en candidate experience.

 

Remote werken

Remote werken, om eerlijk te zijn, tot een paar jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord. Ik heb (vroeger) in meerdere landen gewoond en gewerkt, maar de term remote werken bestond toen nog niet (denk ik). Toen wij besloten om met het hele gezin de stap naar het buitenland te gaan maken vloog de term remote werken mij ineens om de oren. En dat is inmiddels alweer 1,5 jaar geleden. We wilden weg uit het haastige en stressachtige leven in Nederland, weg van nog harder willen werken om nog meer te kunnen kopen en weg van 80 tot 90% van je tijd binnen doorbrengen.

Weten wat je wilt is 1, maar het vinden is 2. Dus na een lange zoektocht kwamen we eind januari 2020 eindelijk aan op onze bestemming in Spanje (vlakbij Cordoba). Ik kon Werkimago verder gaan uitbouwen, mijn man ging 100% vol voor Het echte Spanje. En toen kwam na 1,5 maand de Spaanse (Corona) Lockdown. De scholen sloten, daarna de winkels en horeca en binnen 2 weken hadden we ook huisarrest. Alleen nog naar buiten om te mogen werken en boodschappen te doen. Gelukkig is Het echte Spanje een mooi en groot landgoed en was dat voor ons en de kids nu en dan een fijn uitstapje. Totdat we niet meer met meer dan 1 persoon in de auto mochten. En dus zitten we nu in ‘de gouden kooi’, een heerlijk huis met grote tuin en stuk land maar we mogen niet weg. En waar de lockdown enerzijds echt vervelend is, zoals het niet vrij weg kunnen gaan, alle vakantiereserveringen moesten worden geannuleerd en ook mijn betaalde sourcingopdracht werd van de week stopgezet. Anderzijds is het ook een mooie periode waarin we even niets (verplicht) hoeven. Zoals gezegd we leven in een gouden kooi, want we vinden het hier heerlijk en zouden voor geen goud teruggaan naar NL. ’s Ochtend werk ik vanaf het landgoed, ‘s middag de welbekende siësta en daarna geniet ik echt van het buiten leven (in de tuin/op het land weliswaar). Ook heb ik nu de tijd om eindelijk mijn 2e ebook af te maken en de onlinetrainingen op te nemen die ik een tijd geleden al gestart was.

Mijn tips voor jou

Als Recruiter (in loondienst) is het juist nu een mooie tijd om je processen te optimaliseren en te werken aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid in de arbeidsmarkt. Niet alleen van jouw organisatie maar ook van jezelf. Word zichtbaar bij jouw doelgroep.

Als (ondernemend) Recruiter, juist nu ga je merken of je het echte ‘ondernemen’ in je hebt. Ben je gaan ondernemen omdat het ‘makkelijk’ was in een goede arbeidsmarkt of dat je als interimmer relatief veel geld kon gaan verdienen? Of ben je juist gaan ondernemen om eigen baas te zijn, nieuwe concepten te ontwikkelen en het anders te doen? Als het antwoord op de eerste vraag ‘ja’ is, zoek vooral weer een ‘vaste’ baan waar je bijvoorbeeld wel de mogelijkheid hebt om remote te werken. Ik ben ervan overtuigd dat het bedrijfsleven na Corona veel meer remote functies gaat toelaten, ook als Recruiter zijnde. En ben jij degene die op de tweede vraag ‘ja’ antwoordde, ga dan vooral denken in mogelijkheden. Wat kan nog wel? Kijk bijvoorbeeld of je opdrachten kunt regelen in de zorg of bij supermarkten. Of onderzoek hoe je jouw kennis kunt inzetten voor anderen? Of heb je een bepaalde hobby? Kijk of je daar wat online mee kunt bouwen. Online is het nieuwe offline. En remote werken is de nieuwe kantoormentaliteit (althans dat hoop ik voor de toekomst).

Met Jimmy en Renee van het platform Remote Recruiters sprak ik in een podcastaflevering over remote werken. Beluister de aflevering: