Hoi, Ik ben Kim!
Ik ben Kim Werensteijn. Het is mijn missie om je te helpen bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.
Waarom? Omdat ik weet dat ook jij het kunt! Ik heb zelf ervaren hoe organisaties in deze arbeidsmarkt stoeien met het vinden van nieuwe medewerkers.
Door mijn jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven weet ik hoe je goede kandidaten wél kunt bereiken en kunt laten solliciteren bij jouw bedrijf. Ik leer je dit heel graag zodat je zelf gemakkelijk aan de slag kunt met het vinden van nieuwe medewerkers!
In 4 stappen starten met Employer Branding en Recruitment Marketing
Regelmatig schrijf ik blogs voor XpertHR en dit keer een blog hoe je in 4 stappen start met Employer Branding en Recruitment Marketing
Employer branding en recruitment marketing, twee termen waar je als recruiter, HR en marketeer niet meer onderuit kunt. Als je er nog niets of weinig mee doet herken je vast de onrust dat je ermee moet beginnen. En als je er wel al wat mee doen herken je de onrust waarschijnlijk ook, doe ik het wel goed of zit ik wel op het juiste pad? Interim recruiter Kim Werensteijn heeft 4 tips voor HR. Lees de blog!
Wat is employer branding en recruitment marketing?
Allereerst even terug naar de definities, want ook al zijn de meeste mensen binnen recruitment, HR en marketing bekend met deze termen. Toch ontstaat er vaak verwarring over deze twee termen. Is het nou hetzelfde of zit er een verschil in?
Employer Branding is het strategisch neerzetten van een sterk werkgeversmerk en de inspanningen die je doet om, zowel intern als extern, een duidelijk beeld te geven wat de organisatie onderscheidend en aantrekkelijk maakt.
Recruitment Marketing is de manier waarop je jouw employer brand (werkgeversimago) zichtbaar krijgt bij jouw doelgroep.
De verwarring over deze twee termen komt omdat ze deels in elkaar overlopen. Bij employer branding benoem je vooral wat jouw werkgeversmerk is of inhoud. Door middel van recuitment marketing maak je jouw werkgeversmerk zichtbaar bij de doelgroep. Met het benoemen van jouw werkgeversmerk komt content kijken, en gaat weer hand in hand samen met het verspreiden van content (bijvoorbeeld via je website of social media).
4 tips
1. Zorg ervoor dat je jouw werkgeversimago nu goed op de kaart zet
Doe onderzoek naar en benoem de interne identiteit, het extern imago en de behoefte van de doelgroep. Verwerk dit in (kern)waarden (met uitleg) van jouw organisatie.
2. Bepaal de online en offline kanalen
Tal van mogelijkheden wat je online en offline kunt doen. Van je website en social media tot events of magazines. Kijk vooral waar jouw doelgroep actief is en begin met die kanalen.
3. Content
Laat de (kern)waarden met uitleg (of interpretatie van de waarde) terugkomen in alle content. Dus alle content die je hebt geplaatst of gaat plaatsen aan de hand van de online en offline kanalen die je hebt bepaald. Denk hierbij aan de website (werkenbij gedeelte), vacatureteksten, testimonials van medewerkers, social media berichten etc.
4. Zorg dat je zichtbaar bent
Zorg ervoor dat je interessante content voor jouw doelgroep maakt en verspreid. Als je in stap 1 goed je doelgroep hebt onderzocht, weet je wat hen drijft en waar zij van wakker liggen. Speel daarop in met de content die je maakt en zorg ervoor dat je die verspreid via de kanalen waar jouw doelgroep actief is.
Kortom
Zorg ervoor dat je zichtbaar bent en bekend wordt bij jouw doelgroep. Door middel van employer branding en recruitment marketing zorg je ervoor dat je jouw organisatie op de kaart zet bij jouw doelgroep in de arbeidsmarkt. Op het moment dat je dan (weer) vacatures hebt, is jouw doelgroep inmiddels bekend met de organisatie en is het dus makkelijker om die goede kandidaat zelf te laten solliciteren!
Wil je direct aan de slag?
Volg dan de online training Employer Branding of Recruitment Marketing voor slechts 99 euro!
[instagram-feed]