Hoi, Ik ben Kim!
Ik ben Kim Werensteijn. Het is mijn missie om je te helpen bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.
Waarom? Omdat ik weet dat ook jij het kunt! Ik heb zelf ervaren hoe organisaties in deze arbeidsmarkt stoeien met het vinden van nieuwe medewerkers.
Door mijn jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven weet ik hoe je goede kandidaten wél kunt bereiken en kunt laten solliciteren bij jouw bedrijf. Ik leer je dit heel graag zodat je zelf gemakkelijk aan de slag kunt met het vinden van nieuwe medewerkers!
Gewoon doen!
Twee simpele woorden met zoveel kracht. De afgelopen weken zijn deze twee woorden zo vaak op mij afgekomen dat ik ze niet meer kon negeren.
Nu ik erover nadenk zijn ze altijd al onderdeel van mij geweest. Op de middelbare school al, ik deed andere dingen dan de meeste kinderen. Ik koos niet voor de school in het dorp waar ik opgroeide en ik maakte mijn eigen keuzes waarbij ik bijvoorbeeld niet de laatste modetrends van toen volgde. Ik koos voor een school 16 km verderop en ik deed gewoon aan wat ik zelf vond passen. Nu terugkijkend was dat niet altijd makkelijk; ik had daardoor elke dag veel meer reistijd en door het niet volgen van de meute ben je niet altijd even populair bij andere kinderen. Maar goed, terug naar het ‘gewoon doen’ van de laatste tijd.
Wat heb ik de afgelopen ‘gewoon gedaan’?
– 3x mijn baan opgezegd, waarvan 2x tijdens zwangerschapsverlof. 1 keer stond ik niet meer achter de waardes van het bedrijf, 1 keer was ik niet gelukkig in de job en 1x zocht ik meer vrijheid en flexibiliteit.
– Interimmer/Freelancer geworden.
Na het opzeggen van mijn laatste loondienstverband heb ik mezelf 3 maanden gegeven om een eerste opdracht te vinden (anders zou ik weer in loondienst gaan). Nog voor ik echt aan het zoeken was had ik al een eerste opdracht te pakken.
– Nee tegen opdrachten gezegd.
Ik koos er echt voor om opdrachten aan te nemen die ik wilde doen. Naast hard werken, wat ging het mij brengen? Dat kon in alles zitten; genoeg te doen, verbeteringen aanbrengen, dichtbij huis, flexibel in uren etc.
– Midden in de nacht een blog schrijven.
Ik werd vannacht wakker, kon niet meer in slaap komen door alledaagse gedachtes. Deze blog ging door mijn hoofd en nadat de woorden gewoon doen weer door mijn hoofd gingen ben ik, midden in de nacht, uit mijn bed gegaan en dacht; Gewoon doen!
– Ingeschreven voor een training zakelijk tekenen. Ook weer een idee dat vannacht door mijn hoofd ging.
– Besloten om geen vaste interim klussen meer aan te nemen. Oeehhhh die is voor veel mensen nieuw! Deze is natuurlijk gerelateerd aan de volgende bulletpoint;
– Ik word (nu echt) ondernemer!
Echt ondernemer? Maar je bent toch al niet meer in loondienst en je hebt toch al een KVK-nummer? Ja en Ja. Recuiters zijn schaars in deze tijd, en goede Recruiters al helemaal. En dat betekent dat de interim opdrachten mij letterlijk komen aanwaaien. Dit is natuurlijk echt een luxepositie waarin ik dus ook bewust nee kan zeggen tegen opdrachten. Voor mij is ondernemen dus ook niet (meer) het laten aanwaaien van opdrachten. Ik zeg bewust ‘niet meer’, omdat ik bij de eerste paar interim opdrachten weldegelijk het ‘YES, ik heb een opdracht gevoel’ had, toen had ik alleen nog niet door hoe makkelijk het in deze tijd is. En nogmaals dit is echt een luxepositie, daar ben ik mij weldegelijk van bewust.
Natuurlijk bekruipt mij ook wel eens het gevoel dat er over een paar jaar (of eerder) weer een crisis aankomt. En de twijfels slaan dan toe met gedachtes als; ‘interimmers worden als eerste de deur uit gezet’, ‘maar wat als ik dan geen opdrachten meer kan krijgen’, ‘en dan lukt loondienst vast ook niet meer omdat er dan geen personeel wordt aangenomen’….. Gelukkig kan ik deze gedachtes redelijk snel laten gaan en denken dat zien we dan wel weer. Kim, ga het gewoon doen!
En nu dan…. Ik wil (nog meer) netwerken, laten zien wat ik doe en kan, zelf (consultancy) opdrachten binnenhalen en meerdere type opdrachten tegelijk doen. Ik vind zoveel leuk en heb zoveel ideeën dat ik keuzes moet maken en focus wil aanbrengen en dat ga ik dus de komende tijd onderzoeken. In de basis wil ik (MKB)organisaties gaan helpen met hun hele Recruitmentproces en gedeeltelijk HR-proces te verbeteren. Hierbij moet je denken aan alles op gebied van sollicitanten en medewerker tevredenheid zoals:
– Hoe kun je het sollicitatie proces van jouw organisatie nog beter en persoonlijker maken zonder er veel (extra) tijd aan kwijt te zijn?
– Hoe professionaliseer je jouw organisatie op gebied van recruitment en employee experience met een klein budget?
– Welke visuele middelen kan je inzetten om die saaie teksten zoals vacatures, uitnodigingen, aanbiedingen etc te vervangen?