Hoi, Ik ben Kim!
Ik ben Kim Werensteijn. Het is mijn missie om je te helpen bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.
Waarom? Omdat ik weet dat ook jij het kunt! Ik heb zelf ervaren hoe organisaties in deze arbeidsmarkt stoeien met het vinden van nieuwe medewerkers.
Door mijn jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven weet ik hoe je goede kandidaten wél kunt bereiken en kunt laten solliciteren bij jouw bedrijf. Ik leer je dit heel graag zodat je zelf gemakkelijk aan de slag kunt met het vinden van nieuwe medewerkers!
De voor- en nadelen van digitaal onboarden
Nu de meeste bedrijven voorzichtig weer beginnen met af en toe een dag op kantoor werken ontstaat de vraag: wat doen we met de onboarding van onze nieuwe medewerkers? Menig bedrijf heeft de onboarding maandenlang opgeschort. Andere bedrijven hebben deze volledig gedigitaliseerd. Wat de voor- en nadelen van digitaal onboarden zijn, staan hier op een rijtje.
Voordelen
Het is efficiënter
Normaal gesproken zie je tijdens een onboardingsdag een aantal managers of zelfs de CEO langskomen voor een presentatie. Vaak wil iedereen toch zijn zegje doen en ben je al snel 45 minuten per spreker bezig. Door deze presentaties via video op te nemen, wat meestal niet hun natuurlijke habitat is, worden deze mensen ineens een stuk concreter en dus korter in hun verhaal. Meestal gaan nieuwe medewerkers ook uitgebreid kennismaken met andere afdelingen. Nu kan dat digitaal! Digitaal is vaak korter en meer to the point. En je kan het bijvoorbeeld ook in een groepssessie doen. Digitaal onboarden is dus efficiënter, aangezien je sneller to de kern van de boodschap komt en het minder tijd kost.
Het is goedkoper
Met de vermindering van tijd heb je automatisch al minder personeelskosten. Maar wat denk je van de eerdergenoemde managers die elke maand weer langskomen voor een praatje? Met het digitaal onboarden nemen deze managers 1 keer een presentatievideo op, die elke maand weer kan worden gebruikt. Al met al bespaar je dus heel wat personeelsuren. Los daarvan organiseren veel bedrijven hun onboarding op een externe locatie met bijvoorbeeld lunch of diner. Zo’n locatie is meestal een behoorlijk bedrag. Guess what? Nu gaat alles online! Weg met die kosten.
Natuurlijk is het wel ontzettend leuk als medewerkers alsnog een lunch krijgen. Dat regelde Techsharks, een detacheringsorganisatie binnen de maakindustrie. Zij zorgden ervoor dat iedereen een lunch thuisbezorgd kreeg, ook de nieuwe medewerker die in een dorpje woont waar de landelijke bezorgketens niet bezorgden. De CEO, die het dichtst bij deze nieuwe medewerker woonde, maakte de lunch zelf klaar en bracht die persoonlijk naar deze nieuwe medewerker.
Nadelen
Het vergt (eenmalig) extra tijd
Voor een digitale onboarding moet je natuurlijk even uit je comfortzone komen en het wiel opnieuw uitvinden. Wat wil je tijdens de onboardingsdag doen? Wat is de insteek van de onboardingsdag? Hoe kun je het leuk houden voor medewerkers? Daarnaast zal er extra tijd gaan zitten in het opzetten van zaken als het thuis afleveren van bedrijfskleding of een verzorgde lunch op de eerste werkdag.
De verbinding met (nieuwe) medewerkers kan lastiger zijn
Hoe houd je de verbinding met nieuwe medewerkers als je niet gezamenlijk op een locatie bent? Navraag in het HR-veld laat uiteenlopende reacties zien. Zo zijn er (HR-)managers die weinig verschil merken, mede doordat er al veel thuis werd gewerkt. Andere organisaties vinden dit lastiger en merken dat managers hier meer begeleiding in nodig hebben. Het gaat er met name om dat je de verbinding houdt, natuurlijk met nieuwe maar ook met bestaande medewerkers. Als (HR-)manager vaker actief contact zoeken met medewerkers komt wel meerdere keren naar voren. Wil je meer tips over leidinggeven op afstand, lees dan deze blog.
Ingrid Bresser, HR director bij Schneider Electric: “Wij hebben de onboardingsdag onlangs via Microsoft Teams gedaan. Op zich ging dat prima, maar ik merk dat je minder makkelijk kunt aanvoelen of iedereen nog aangehaakt is. Bij een live onboardingsdag kan je veel makkelijker de houding, het gedrag en de sfeer proeven, waardoor je daar in het moment beter op kunt anticiperen.”
Conclusie
Het digitaal onboarden zal het vast niet gaan winnen van het live onboarden. Om te beginnen al omdat ‘het nieuwe normaal’ wellicht minder kantoordagen voor medewerkers bevat, maar niet de uitsluiting ervan. Daarentegen verwacht ik wel dat bedrijven meer en meer onderdelen gaan digitaliseren, variërend van het digitaal ondertekenen van de arbeidsovereenkomst tot aan spelenderwijs via een app de organisatie leren kennen.
Welke voor- en nadelen ervaar jij met jouw organisatie? En wat verwacht jij in de toekomst, gaat digitaal onboarden het winnen van het live onboarden?
Wil je meer weten over de ervaring van Techsharks met het digitaal onboarden? Luister dan naar de podcast aflevering hieronder waarin zij vertellen over hun digitale onboarding. Niet alleen krijg je inzicht in alles wat daarbij kwam kijken, ook vertelt een nieuwe medewerker hoe zij het heeft ervaren.
[instagram-feed]