Hoi, Ik ben Kim!
Ik ben Kim Werensteijn. Het is mijn missie om je te helpen bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.
Waarom? Omdat ik weet dat ook jij het kunt! Ik heb zelf ervaren hoe organisaties in deze arbeidsmarkt stoeien met het vinden van nieuwe medewerkers.
Door mijn jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven weet ik hoe je goede kandidaten wél kunt bereiken en kunt laten solliciteren bij jouw bedrijf. Ik leer je dit heel graag zodat je zelf gemakkelijk aan de slag kunt met het vinden van nieuwe medewerkers!
5 tips om meer uit referral recruitment te halen
Inmiddels weten de meeste Recruiters en HR-professionals wel dat Referral Recruitment werkt. In praktijk nemen de meeste organisaties helaas maar weinig nieuwe medewerkers aan middels aangedragen kandidaten door collega’s. Een gemiste kans en dus geef ik in deze blog 5 tips om meer uit jouw referral recruitment programma te halen.
Tip 1: Laat medewerkers trots zijn op de organisatie
Alles hangt of staat hiermee. Zijn ze trots op het bedrijf en stralen ze uit dat jullie een leuke werkgever zijn? Doe eens onderzoek onder de medewerkers. Hoe trots zijn zij? En doe dat niet (alleen) door middel van een medewerkers tevredenheidsonderzoek maar ga echt in gesprek met hen. Vraag dan ook meteen of zij bekend zijn met het referral programma, weten ze wat het inhoudt en hoe ze kandidaten kunnen aandragen? Kijken ze al actief in hun netwerk voor potentiele kandidaten? Waarom niet, waarom wel? De antwoorden op dit soort vragen leveren veel inzicht op waarop jij meteen actie kunt ondernemen.
Tip 2: Blijf herhalen
Voor jou als Recruiter of HR is het je werk om mensen aan te nemen. Je bent er een groot deel van de dag mee bezig. De rest van de organisatie niet. Zorg er dus voor dat je open vacatures en het referral programma blijft herhalen via (interne) nieuwsbrieven, op het intranet, in de kantine etc. Niet alleen op ‘papier’ maar bespreek het ook bij de koffiemachine, in meetings en op andere momenten. Voor jou kan het voelen als ‘leuren’ of herhaling maar anderen zien dat vaak niet zo. Onder andere omdat je het (onbewust) elke keer met andere medewerkers bespreekt.
Tip 3: Beloon niet alleen een ‘hire’
De meeste referral programma’s bestaan uit een bonus na het doorlopen van de proeftijd van de nieuwe medewerker. Waarom is dat zo? Is dat door HR, Recruitment of het management bepaald? Of heb je echt onderzocht bij de medewerkers zelf wat voor beloning zij zouden willen? Met regelmaat hoor ik van medewerkers dat zij echt niet harder gaan rondkijken door een bonus. Ga eerst na hoe medewerkers in jullie organisatie beloond zouden willen worden.
Het delen van een vacature of andere content kan al enorm bijdragen aan de zichtbaarheid van de organisatie als werkgever. Onderzoek dus ook de opties hoe je medewerkers kunt belonen die een vacature delen of kandidaten aandragen (die wellicht niet worden aangenomen). Denk hierbij aan een taart voor de hele afdeling, bloemetje, bol.com of iets anders passends. Of giet het in de vorm van een wedstrijd waarbij elke actie een x aantal punten is. De winnaar van de maand/kwartaal krijgt een prijs (naar keuze). Dit zijn slecht een aantal voorbeelden. Onderzoek wat bij jullie organisatie en medewerkers past.
Tip 4: Gebruik een tool
Om het belonen voor een ‘hire’ makkelijker te maken kun je diverse tools gebruiken. Een aantal van deze tools zorgen ervoor dat medewerkers een beloning krijgen als ze een actie doen. Dus van het delen van een bericht of vacature op social media en een post ‘liken’ tot en met het daadwerkelijk aandragen van een kandidaat. Elk type activiteit geeft een bepaald aantal punten. En van die punten kun je als medewerker bijvoorbeeld weer iets kopen of de top 3 van de maand krijgt een vergoeding. Net wat je zelf een mooie beloning vindt. En zoals eerder gezegd, misschien nog belangrijker, wat vinden de medewerkers een mooie beloning? Uiteindelijk wil je dat zij ‘het spel’ gaan spelen.
Enkele van die tools zijn First bird, Socialreferral van broadbeen en Soworker (die laatste is alleen voor het delen van content).
Tip 5: Kijk verder dan eigen medewerkers
Waarom beloon je ook niet (ex) stagiaires, alumni, klanten of iemand die je zelfs niet eens kent die een potentiele nieuwe medewerker aandraagt? Een beloning hoeft in dit geval niet groot te zijn, een bol.com bon, taart of bloemen wordt meestal al gewaardeerd. Als je er meer uit wilt halen kan je hier natuurlijk ook een beleid voor maken. Dus bijvoorbeeld iedereen die iemand aandraagt die op gesprek komt, wordt aangenomen en/of zijn proeftijd doorkomt, krijgt een vergoeding van xxx euro. Wellicht gaat de frequentie van uitbetalingen dan omhoog, maar bereken eens wat het de organisatie kost als een vacature maanden niet ingevuld wordt. Of de eventuele kosten die je daarbovenop kwijt bent aan een werving & selectiebureau.
Wil je meer weten over Referral Recruitment?
Kim Werensteijn van De Werkimago Podcast interviewt in de aflevering ‘Haal meer uit Referral Recruitment’ Bianca Perfors. Hierin bespreken zij natuurlijk hoe je meer uit je Referral Recruitment programma haalt, maar ook hoe je directie, management en medewerkers beter kunt meenemen om jouw Referral Recruitment programma een succes te laten worden. Want Recruitment doe je niet alleen, dat doe je samen!
Wil je weten hoe je door middel van Recruitment Marketing de sourcing en referral recruitment een boost geeft?
Wil je weten hoe je door middel van Recruitment Marketing sourcing en referral recruitment een boost geeft? Meld je aan voor het gratis webinar dat Bianca en Kim geven op donderdag 6 mei om 10.00 uur!
[instagram-feed]