Hoi, Ik ben Kim!
Ik ben Kim Werensteijn. Het is mijn missie om je te helpen bekender, zichtbaarder en aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep op de arbeidsmarkt.
Waarom? Omdat ik weet dat ook jij het kunt! Ik heb zelf ervaren hoe organisaties in deze arbeidsmarkt stoeien met het vinden van nieuwe medewerkers.
Door mijn jarenlange ervaring bij verschillende bedrijven weet ik hoe je goede kandidaten wél kunt bereiken en kunt laten solliciteren bij jouw bedrijf. Ik leer je dit heel graag zodat je zelf gemakkelijk aan de slag kunt met het vinden van nieuwe medewerkers!
7 vragen die je van management kunt verwachten als je aan de slag gaat met Employer Branding
Malique Steenbrink, Employer Branding en Online Recruitment Marketeer, schreef dit keer een blog naar aanleiding van dat zij te gast was bij mij in De Werkimago Podcast.
7 vragen die je van management kunt verwachten als je aan de slag gaat met Employer Branding. Dat was het onderwerp dat centraal stond tijdens het opnemen van de podcast met Kim Werensteijn van Werkimago. Ontdek meer over hoe je stap voor stap aan de slag gaat met Employer Branding en Recruitment Marketing. Je hoort o.a. welke vragen je van het management kunt verwachten als je hiermee aan de slag gaat. In een notendorp, wil je alle details? Je kunt de podcast aflevering onderaan deze blog ook beluisteren.
1. Wat is jouw definitie van employer branding?
Er zijn zoveel definities te vinden online, waar wat bekent het voor mij? Het heeft alles te maken met het aantrekken en behouden van talent en een voorkeurspositie te verkrijgen in het brein van je (toekomstige) medewerker. Employer Branding is voor mij een strategische aanpak van recruitment dat structureel aandacht verdient. Een duurzaam middel om je wervingsdoelstellingen te behalen. Employer Branding kan hem zitten in alles wat je doet en communiceert als werkgever. Check voor voorbeelden de podcast!
2. Waarom denk je dat employer branding in deze tijd zo belangrijk is?
Je ziet het al een aantal jaar… De trend om echt aan de slag te gaan met Employer Branding. Buiten het feit dat het je gaat helpen je doelstellingen te behalen, is een ‘cultural fit’ ook beter gemaakt als je gewoon een fair en authentiek verhaal vertelt in al je Employer Branding uitingen. Ga voor een betere match, meer leadgeneratie, expirimenteer en kijk naar je kosten. Maak keuzes in wat je wel en niet doet op het gebied van Employer Branding en kijk wat bij je cultuur past.
In goede en slechte tijden wil je dat mensen naar jou toekomen voor een nieuwe job om de juiste redenen en voor een duurzame samenwerking. Dus wat is jouw Employer Value Proposition and what’s in it for the candidate? Ja, dus ook tijdens de coronacrisis.
3. Welke voordelen haal je uit een employer branding strategie?
Employer Branding brengt niet alleen maar voordelen bij het aantrekken van talent. Maar ook het behoud en ambassadeurschap. Zorg ervoor dat jouw boodschap en belofte geladen wordt in alle fasen van de Employee Journey. We kijken per doelgroep naar een persona en op basis van die waarheid (die we elke keer blijven toetsen) vormen we een boodschap, communicatiekanalen, content, wat we op de site beloven en op social media verkondigen dat we dat ook waarmaken als iemand in dienst is. Ook kijken we met HR meerdere ‘moments of impact’. Een goede frequentie en consistentie zijn daarin belangrijk. Evenals het wegnemen van eventuele drempels, makkelijk contact leggen, goed verwachtingsmanagement en snelheid. Meer weten? Lees dan ook Why a good Employee Journey contributes to Employer Branding.
Oke, dat was het ‘waarom’, dan niet de ‘how’ en de ‘what’…
4. Hoe organiseer je employer branding activiteiten?
Employer Branding is iets van recruitment, marketing en HR samen. En uiteindelijk iets van de gehele organisatie. Want als medewerkers zich er niet mee kunnen identificeren is je content niets waard en kun je ambassadeurschap wel op je buik schrijven. Het is belangrijk intern onderzoek te doen, doelgroeponderzoek, het vaststellen van je persona’s, een concurrentie-analyse, de formulering van jouw EVP en uiteindelijk je content- en communicatiestrategie. Vraag gedurende dit proces geregeld om feedback van collega’s.
Zelf volg ik altijd het principe van het ‘recruitment marketing huis’. Als de basis er is, dan gaan we aan de slag met de werken bij site en tooling, halen we buy-in en budget op, vertalen we onze EVP per doelgroep naar een gerichte planning, voeren we campagne, genereren we leads en waar we uiteindelijk graag marketing automation binnen recruitment willen inzetten. Je raadt het al… samenwerken tussen verschillende afdelingen gegarandeerd 🙂
5. Hoe zorg je ervoor dat je de rest van de organisatie erbij betrekt?
Authenieke content, daar staan we met z’n allen nog steeds voor in de rij. We geven medewerkers voorbeelden en structuur, maar leggen het liefst zo weinig mogelijk regels op. Het zijn vooral de (on)geschreven tips waar ieder zijn/haar voodeel mee doet. Een visie draag je uit op verschillende manier en op verschillende momenten. Het delen van ervaringen, succesverhalen, start van een nieuwe opdracht, afgerond project, delen van een inhoudelijk artikel of de komst van een nieuwe collega zijn voorbeelden van wat jouw ambassadeur kan delen. Dat kan natuurlijk online, maar ook offline vindt er zeker interactie plaats. En los van het feit dat ambassadeurs achter je organisatie staan vanuit intrinsieke motivatie kan het nooit kwaad om te kijken wat ze krijgen in return. Voorbeelden hoor je via de podcast.
6. Hoe maak je employer branding meetbaar? Hoe beoordeel je de ROI?
Wat zijn je recruitmentdoelstellingen? Zijn die al doorvertaald naar marketingdoelstellingen? Stap 1. Verzamel je al structureel data die jou helpen je recruitmentproces te optimaliseren? Vanuit Employer Branding is bijvoorbeeld de candidate experience rate waardevol, maar ook employee engagement, reviews op wervingssites, een MTO of jouw ‘how likely are you to be recommened’ – eNPS kun je daarin meenemen. Uiteindelijk wil je weten vanuit welke bron een kandidaat komt, wat de kosten daarvan waren, hoe lang de recruitment life cycle duurt om uiteindelijk vast te kunnen stellen wat het meest efficiënt is per doelgroep en te sturen in de toekomst – het combineren van data uit het ATS, google analytics, social media en campagnes.
EB score, candidate experience, employee engagement, review sites, MTO maar dan wel op een structurelere en leukere manier! Meet alle recruitment key metrix om te sturen op kosten en efficiëntie zodat je meer tijd en middelen over houdt om aan de kandidaat te besteden. Maak Power BI dashboard met data vanuit website analytics, ATS, social, etc.
7. Welke bedrijven doen het goed volgens jou?
Ieder bedrijf heeft een andere EVP, een andere doelgroep en dus een andere strategie en boodschap. In de podcast delen we een aantal toffe voorbeelden met je. Maar ook hier vind je voorbeelden van bedrijven zoals BAM, Frisse Blikken, OLVG, Bynder en NS.
Kijk altijd samen met je medewerkers wat jouw organisatie uniek maakt, test en kijk breder dan alleen recruitment. Wat je ook zonder veel budget morgen kan realiseren? Tips via de podcast hieronder 🙂
Wil je direct aan de slag?
Volg dan de online training Employer Branding of Recruitment Marketing voor slechts 99 euro!
Wie is Malique?
Malique Steenbrink is Employer Branding en Online Recruitment Marketeer bij Quoratio. Naast haar baan is zij ook blogger, copywriter, storyteller en staat zij regelmatig op het podium als gastspreker. Haar favoriete quote is; ‘I may have 99 problems, but Employer Branding & telling stories ain’t one’
[instagram-feed]